Термін служби автомобільних шин досить короткий, після чого вони підлягають заміні. Утилізація зношених автопокришок - велика проблема для екології всього світу з урахуванням кількості автомобілів. Щорічно кількість експлуатованих автомобілів збільшується майже на 10%. Очевидно, що автошини потрібно переробляти.
У цій статті ми розглянемо такі питання:
- яка технологія переробки шин крихту;
- яке використовується обладнання;
- де застосовується гумова крихта.
Способи переробки шин
Сировиною для отримання гумової крихти можуть служити не тільки зношені покришки, а й будь-яка інша гумова продукція, яка вийшла з експлуатації.
На практиці використовується тільки два основних способи отримання гумової крихти з відпрацьованих шин:
- ударно-хвильової;
- механічний.
Ударно-хвильової
Ця технологія подрібнення автомобільних шин та інших гумових відходів в крихту винайдена порівняно недавно. Процес переробки полягає в охолодженні виробів до наднизьких температур з наступним дробленням ударною хвилею.
Для заморозки використовуються криогенні камери, а ударна хвиля формується спеціальним електричним пристроєм або підривом невеликої кількості вибухової речовини.
Така технологія переробки зношених автомобільних шин вимагає установки дорогого устаткування, що економічно вигідно тільки для великих підприємств з великими обсягами сировини.
Механічний
Це класична технологія переробки покришок в гумову крихту, яка на відміну від першої використовується повсюдно. Суть процесу полягає в поетапному механічному впливі на сировину з отриманням необхідної фракції гумової крихти і побічних продуктів.
Існує кілька методів переробки шин механічним впливом:
- подрібнення при нормальному температурному режимі;
- при високій температурі;
- з охолодженням сировини;
- з використанням «озонового ножа»;
- продавленням сировини потужним пресом через спеціальні матриці.
Найпопулярнішим способом є звичайне механічне подрібнення при нормальній температурі.
Класична технологія подрібнення покришок
При наявності необхідного обладнання ця технологія дозволяє отримувати гумову крихту будь-яких фракцій аж до пилоподібної субстанції. Весь процес переробки шин можна розбити на кілька етапів, на кожному з яких використовується певний тип верстатів і механізмів.
На першій стадії переробки відбувається сортування шин за типорозміру, що необхідно для настройки обладнання під певні габарити покришок. Саме дроблення починається з вирізки бортових кілець на спеціальному вирубному верстаті.
Другий етап: подрібнення шин відбувається з використанням гідравлічних ножиць, механічних ризиків або гильотин, за допомогою яких відбувається різка на стрічки і шматки середніх розмірів. Процес дроблення триває в спеціальній шредерной установці, де великі шматки гуми подрібнюються до невеликих чіпсів розміром від 2 до 10 кв. см, які надходять на наступну технологічну операцію. На цьому етапі відбувається остаточне подрібнення сировини до необхідних фракцій. Використовуються роторні млини з чотиригранними ножами або інше обладнання, здатне витримувати величезні механічні навантаження.
Після повного подрібнення відпрацьованих шин необхідно отриману гумову крихту відокремити від побічних продуктів: рубаного металевого корту і текстильних відходів. Для цього використовуються магнітні та повітряні сепаратори.
На заключному етапі отримана гумова крихта пропускається через спеціальне вібросито, де відбувається поділ по фракціях. Отриманий матеріал фасується і відправляється на подальшу переробку.
Кількість етапів переробки може бути зменшено або збільшено в залежності від того, яке обладнання буде використано і яку крихту необхідно отримати на виході.
Транспортування сировини від однієї технологічної операції до іншої може здійснюватися як в ручному режимі, так і в автоматичному.
Якщо переміщення покришок, шматків гуми, чіпсів і гумової крихти виконується з використанням стрічкових і шнекових транспортерів, то весь комплекс обладнання для переробки старих шин, по суті, стає виробничою лінією.
Для організації невеликого цеху по рециклінгу монтаж автоматичної лінії є оптимальним рішенням.
Що можна виготовити з отриманого грануляту?
Сама гумова крихта, отримана при переробці старих автомобільних покришок, є проміжним продуктом. Сировина, в залежності від його фракції, використовується при виробництві таких виробів:
- підлогових покриттів для розміщення в приміщеннях і на відкритому повітрі;
- бордюрів, відбійників і «лежачих поліцейських» для дорожнього господарства;
- підкладок і прокладок для захисту вантажів при транспортуванні;
- фігур для дитячих майданчиків;
- будівельних матеріалів - гідроізоляційні і шумопоглащающие;
- діелектричних виробів для електротехнічної галузі;
- МБР - мастик бітумно-гумових.
Гранулят додають і в асфальтові суміші, отримуючи міцне й довговічне дорожнє покриття.
З дрібнодисперсної крихти можна виробляти різні гумотехнічні вироби методом гарячого пресування, а саме:
- втулки;
- ролики;
- гумове взуття;
- багато інших товарів.
До того ж, вона може служити добавкою при виготовленні нової автогуми, тим самим зменшуючи її собівартість.
Підприємець отримує не тільки гумову крихту, але і побічні продукти подрібнення: металевий корд і текстиль, які також є ліквідним товаром. Їх можна продати і отримати додатковий прибуток.
Як видно, для бізнесу на переробці шин відкриваються широкі можливості в плані збуту продукції, адже потреба в ній дуже велика в багатьох галузях.
Висновок
Гумова крихта - багатофункціональний матеріал, необхідний людині в багатьох сферах діяльності. Величезний її плюс в тому, що виготовити її можна зі старих шин, давши тим самим друге життя віджилим свій вік виробам.
На сьогоднішній день компанія ТОВ "Укрекотехнологія"(Україна) пропонує споживачам гумову крихту 0,6-1 мм, та гумову крихту 1-4 мм. Ми будемо раді відповісти на ваші запитання та допомогти у придбанні.