Екологічна проблема-засмічення посадок, лісів, річок і озер різними відходами життєдіяльності людини, в тому числі автомобільними покришками (чому не можна, щоб самі розкладалися, які шкідливі речовини виділяються, що відбувається при спалюванні покришок, чим дихає людина), яка статистика щорічного приросту використаних покришок і офіційний рівень заявляється утилізації.
Сьогодні питання взаємодії людини з природою стоїть дуже гостро. Та життєдіяльність, яку веде кожен другий, а то й більше, людина, приносить відчутної шкоди по відношенню до екології. При цьому не всі люди про це замислюються і далеко не всі розуміють, що вони роблять не так, або не правильно, що має такий негативний вплив на нашу з Вами екологію. А наслідки можуть бути дуже плачевними. До того ж, від природи ми беремо по максимуму, а що ми їй даємо натомість?
Однією з реальних проблем сучасного світу є не що інше, як автомобільна шина. Саме шини забруднюють нашу з Вами атмосферу куди більше від автомобільних вихлопів, при цьому в тисячі разів, не в сотні. Виходячи з проведених досліджень, пил, яка утворюється в процесі гальмування автомобіля, а відповідно і крихта, що утворюється від тертя колодок об гальмівний диск, а також і асфальтний пил, яка теж утворюється при гальмуванні автомобілів – все це має нереально великий вплив на екологію. Вся ця пил потрапляє в повітря, в воду, а відповідно в їжу. Це невидимий процес з видимими наслідками.
Дотримуючись прогнозованих даних, які дає Конференція ООН, що займається навколишнім середовищем і розвитком, кількість твердих відходів до кінця 2025 року виростить приблизно в 5 разів. Якщо взяти до уваги зношені шини по відношенню до загальносвітових запасів, то це приблизно 25 млн.т., з урахуванням того, що це число щорічно збільшується на 7 млн. т. Україна, Росія, Країни СНД – це приблизно більше 1 млн, зношених шин на рік. Що важливо, дешевий варіант шин куди небезпечніше, так використовуваний матеріал для їх виробництва має куди гірше якість від більш дорогих шин. Також позашляховики і використовувані для них шини несуть більший негативний вплив, ніж звичайні легковики.
Що ж робити? Як правильно утилізувати шини?
Якщо палити шини, то утворюється дуже їдкий дим чорного кольору, що має хімічний склад. З чого він складається? А складається він з: лірена, фенантрена, антрацену, флуорентену. І це далеко не все, так як виходячи від тих умов, де горять ці шини, може утворюватися ще й нафталін, що мають мутагенну дію, канцерогени, такі як біфеніл, флуорен, антрацен і ще багато інших не менш небезпечних канцерогенів. По класу небезпеки шинний дим можна віднести до першого класу, що дуже і дуже серйозно. Не випадково, Європейською Радою ще в 1999 році було заборонено спалювати зношені шини. У зв'язку з цим, палити шини просто на їх звалищі категорично заборонено.
Виходячи з вищесказаного, утилізувати старі шини все ж потрібно, але тільки робити це правильно, використовуючи нові технології і правила їх утилізації. США, ЄС і Японія – це найбільші регіони, де утворюється максимальна кількість шинних відходів. Наприклад, в США щорічно виходить з ужитку автопокришок близько 4,5 млн.тонн., а це близько 300 млн. шин. Дотримуючись даних, які дає Європейська асоціація, вторинна переробка шин в 2008 році по країнах ЄС налічує приблизно 3,3 млн.тонн. Використовуваних автошин. З них лише 6% було поховано. У той час в Японії, в той же час налічувалося до 96 млн.використаних автопокришок, але їх рівень переробки становив 88,5%.
Ситуація в Україні з утилізації зношених шин далеко не така, як в ЄС, не кажучи вже про Японію, але разом з тим, проблема вже порушена і хочеться вірити, що буде запущена в хід. Є компанії, які займаються утилізацією автопокришок і їх розвиток обнадіює кожного з нас.